WordPress to obecnie najpopularniejszy system zarządzania treścią w Polsce, którego udziały w rynku stron internetowych wynoszą ponad 80%. Sukces tego CMS-a nie byłby możliwy, gdyby nie liczne wtyczki, które zwiększają możliwości funkcjonalne WordPressa, zamieniający platformę blogową w portal społecznościowy, wypożyczalnię sprzętu, czy sklep internetowy.

Ta ostatnia funkcjonalność była najbardziej pożądana przez użytkowników WP, dlatego w 2011 roku zespół WooThemes postanowił stworzyć wtyczkę open source Woocomarce, która dzięki łatwości instalacji i konfiguracji już po 3 latach od publikacji miała ponad 4 miliony pobrań.
Obecnie wtyczka sklepu internetowego WcooComarce jest sukcesywnie rozwijana, a dzięki swojej popularności zyskała także liczne płatne i bezpłatne dodatki, które umożliwiają integrację bramek płatności Paypal, PayU, czy generatorów przesyłek Inpost.
Oczywiście nawet najbardziej funkcjonalny i atrakcyjny graficznie sklep internetowy nie miałby racji bytu w Internecie, gdyby nie jego promocja poprzez pozycjonowanie, która zapewni odpowiedni ruch na stronie i sprzedaż.
Optymalizacja sklepu internetowego na Woocomarce
Promocję sklepu internetowego powinniśmy zacząć od jego optymalizacji pod względem treści, opisów poszczególnych podstron oraz szybkości jego działania.
Optymalizacja produktów w WooComarce
W przypadku treści ważne jest aby zadbać o unikalne i jak najbardziej rozszerzone opisy poszczególnych produktów, a także kategorii. Jeśli nie mamy czasu, by je stworzyć samodzielnie możemy zlecić ich stworzenie na platformie dla copywriterów goodcontent.pl.
Warto także zwrócić uwagę na nazwy produktów, aby zawierały one dodatkowe dla wyszukiwarki informacje np. „Sonel MPI-530” warto zmienić na „Miernik parametrów instalacji elektrycznych Sonel MPI-530”, wówczas mamy szanse na wizytę osób, które będą wyszukiwać zarówno po nazwie producenta, jak przeznaczeniu produktu.
Dodatkowo warto przemyśleć zastosowanie tagów dla produktów, które rozbudują wyszukiwanie o dodatkowe słowa kluczowe jak np. pomiar rezystancji, czy pomiar impedancji pętli zwarcia. Dodając tagi należy pamiętać by nie dublować nazwy kategorii produktu, czy jego nazwy, a dodawać wyłącznie nowe unikalne frazy, które powiążą kilka produktów w grupy.
Oprócz opisów i nazw produktów warto także zadbać o treści widoczne w wyszukiwarce, czyli meta description produktów. W tym celu niezbędne będzie doinstalowanie do WordPressa wtyczki Yoast SEO, która umożliwi tworzenie zarówno meta-description, jak i indywidualnych tytułów podstron produktowych, a także kategorii produktów.
Przyspieszenie działania sklepu internetowego Woocomarce
Kolejnym krokiem na drodze do sukcesu sklepu internetowego jest optymalizacja jego szybkości działania. Aspekt ten jest bardzo ważny, ponieważ już blisko 64% ruchu w Internecie generują urządzenia mobilne, które nie zawsze mają dostęp do szybkich łączy internetowych. Dlatego warto zadbać aby nasz sklep internetowy oparty o Woocomarce ładował się szybko i był dostosowany do urządzeń mobilnych.
Pierwszym krokiem jaki powinniśmy podjąć jest optymalizacji grafik i zdjęć produktowych. Warto w tym celu wykorzystać format plików graficznych Webp, który wspierany przez Google. Jeśli jednak zdjęcia dodane do sklepu są w formacie JPG, możemy je łatwo zamienić na Webp, korzystając z wtyczki WebP Converter for Media, której działanie opisywałem w tym artykule. Dodatkowo warto także wprowadzić ładowanie obrazków poza ekranem, czyli tzw. Lazy Load, który pozwoli na szybsze załadowanie się całego sklepu www.
Po optymalizacji zdjęć w sklepie www powinniśmy zadbać także o szybsze ładowanie się skryptów JS oraz arkuszy styli CSS, w tym celu warto wykorzystać wtyczki kompresujące pliki i wykorzystujące pamięć cache do ich ładowania takie choćby jak Hummingbird, czy WP-Optimize. Efekty podjętych działań możemy sprawdzić przy użyciu narzędzia Google PageSpeed Insights, które powinno pokazać wartość co najmniej 80 punktów zarówno w przypadku wersji mobilnej, jak i stacjonarnej sklepu.
Jeśli wynik PageSpeed nie jest satysfakcjonujący dla nas warto przeanalizować budowę motywu sklepu oraz sprawdzić użyte wtyczki, które możliwe że nie są niezbędne do poprawnego działania naszego sklepu i możemy je odinstalować. Dodatkowo warto sprawdzić także parametru hostingu, na którym utrzymujemy nasz sklep. Może okazać się że jest on wąskim gardłem, który powoduje wolniejsze ładowanie się strony i niezbędna będzie migracja na lepszy serwer, który bez problemu poradzi sobie nawet z dużym ruchem w naszym sklepie.
Bezpieczeństwo sklepu internetowego
W przypadku sklepu internetowego równie ważne dla użytkownika jak szybkość działania sklepu jest jego bezpieczeństwo podczas zakupów. Dlatego powinniśmy zainstalować certyfikat SSL, który zabezpieczy dane przekazywane przez klientów do naszego sklepu, a dodatkowo poprawi ocenę przez algorytm wyszukiwarki naszej strony.
Warto również przemyśleć instalację zabezpieczeń recaptcha do formularzy rejestracji nowych użytkowników, które wyeliminują możliwości ataków na sklep i spowolnienie jego działania.
Mapa sklepu Woocomarce
Optymalizując sklep Woocomarce warto pamiętać także o wygenerowaniu mapy strony, która powinna zawierać wszystkie kategorie oraz przypisane do niej produkty. Tak przygotowaną mapę sklepu możemy wysłać przy użyciu Google Search Console do wyszukiwarki Google, dzięki czemu poszczególne podstrony produktowe będą szybciej zaindeksowane.
Linkowanie do sklepu internetowego Woocomarce
Jeśli nasz sklep internetowy oparty na Woocomarce jest już optymalny pod względem treści i szybkości działania, możemy rozpocząć prace nad pozyskiwaniem wartościowych linków do niego. Etap ten jest równie ważny co optymalizacja samej strony, choć jego efekty są widoczne zazwyczaj dopiero po kilku tygodniach.
Rozpoczynając linkowanie do sklepu warto pamiętać by linki prowadziły nie tylko do strony głównej, ale także do poszczególnych kategorii produktowych, jak i samych produktów. Taka struktura linków pozwoli przyspieszyć pojawianie się produktów z naszego sklepu w indeksie wyszukiwarki Google.
Linki z artykułów sponsorowanych
Najbardziej skuteczne choć kosztowne w przypadku promocji sklepu internetowego opartego o Woocomarce będą linki z artykułów sponsorowanych opublikowanych na portal tematycznie powiązanych z naszym sklepem. Linki takie najłatwiej pozyskać poprzez platformę WhitePress.pl, gdzie możemy wybierać z pośród kilku tysięcy portali, które oferują nie tylko zamieszczenie linku, ale także stworzenie odpowiedniego artykułu sponsorowanego promującego nasz sklep.
Oczywiście cena takiego artykułu w Whitepress jest dużo wyższa niż na platformie goodcontent.pl, dlatego lepszym, a przede wszystkim tańszym rozwiązanie będzie zlecenie stworzenie treści copywriterom z GoodContent i publikacji go na Whitepress. Takie rozwiązanie choć bardziej czasochłonne jest korzystne dla startujących w sieci sklepów internetowych, które mogą zaoszczędzić nawet kilkaset złotych na jednej publikacji.
Marketing szeptany na forach internetowych
Kolejnym sposobem na pozyskanie linków prowadzących do sklepu internetowego jest prowadzenie marketingu szeptanego na forach tematycznie powiązanych z naszym sklepem. W ten sposób możemy promować poszczególne produkty w naszym sklepie, polecając ich zakup użytkownikom forum.
Katalogi firm i stron internetowych
Innym sposobem na zwiększenie ilości linków do naszego sklepu na Woocomarce, jest katalogowanie sklepu w licznych katalogach firm oraz stron internetowych. Linki pozyskane w ten sposób są oczywiście mniej wartościowe niż w przypadku artykułów sponsorowanych, jednak stanowią równie ważną część struktury linków, która powinna być jak najbardziej zróżnicowana.
Pozycjonowanie Woocomarce
Jak widać na powyższych przykładach pozycjonowanie sklepu internetowego opartego o wtyczkę Woocomarce nie różni się praktycznie od pozycjonowania zwykłej strony wykorzystującej WordPressa. Stosowane wtyczki SEO oraz działania promocyjne są bardzo zbliżone, różnica wynika wyłącznie z ilości podstron produktowych i kategorii jakie musi zoptymalizować oraz zaindeksować.