Od lat twórcy stron spierają się, który system zarządzenia treścią jest najlepszy do tworzenia firmowych stron www. Jak pokazują liczne statystki największą popularnością w Polsce i na świecie cieszy CMS WordPress, który posiada 45% udziałów w światowym rynku. Tuż za nim od lat utrzymuje się Joomla, która wykorzystywana jest w 20% stron z systemem zarządzania treścią na świecie. Jednak czy powyższe statystyki rozstrzygają odwieczny spór? Chyba nie, dlatego przyjrzyjmy się obu systemom, zarówno pod względem budowy strony www, zarządzania nią, jak i promocji poprzez pozycjonowanie w wyszukiwarce Google.
Pierwszym kryterium pod jakim porównamy oba system CMS jest łatwość zmiany szaty graficznej strony. W tej kwestii oba systemy CMS prezentują się bardzo dobrze. Zarówno Joomla jak i WordPress umożliwiają szybką instalację gotowych szablonów, a także edycję ich z poziomu panelu administracyjnego. Jedyną różnicą w przypadku obu systemów jest edytor szablonów zintegrowany z panelem administracyjnym. W przypadku CMS Joomla jest on bardziej rozbudowany, ponieważ koloruje on składnię plików php oraz css, a dodatkowo umożliwia zarządzanie grafikami użytymi w szablonie. Edytor szablonów w WordPressie ogranicza się do wyświetlenia zawartości poszczególnych plików.
WordPress vs Joomla 0:1
Kolejnym elementem, który wpływa na decyzję o wyborze tego, a nie innego systemu zarządzania treścią do budowy firmowej strony www jest dostępność dodatków. Pod tym względem oba system mogą pochwalić się bardzo dużą ilością rozszerzeń, które rozbudowują lub ulepszają podstawowe możliwości systemu CMS. Do Joomli można znaleźć blisko 8000 różnego typu komponentów, modułów oraz pluginów, natomiast w przypadku Worpdress liczba ta jest sześciokrotnie większa. Przewagę w tej kwestii WordPressa nad Joomlą widać także w liczbie bezpłatnych dodatków, która wynosi blisko 40% wszystkich dostępnych pluginów.
Wodpress vs Joomla 1:1
Ostatnim kryterium rozważanym w kwestii budowy serwisów internetowych w oparciu o CMS Joomla oraz WordPressa jest łatwość tworzenia małych stron www, dużych serwisów oraz sklepów internetowych.
Jak widać powyżej Wordpress doskonale sprawdzi się przy budowie małej strony www lub sklepu internetowego, natomiast Joomla to idealna architektura do budowy większych portali oraz sklepów www, co sprawia że żaden z systemów nie zdobył przewagi nad konkurentem.
WordPress vs Joomla 2:2
Kryteria budowy strony nie wyłoniły lidera wśród systemów zarządzania treścią, dlatego tym razem przyjrzymy się im pod względem codziennego użytkowania.
Zarządzanie firmową stroną w wielu przypadkach ogranicza się do aktualizacji treści oraz ewentualnego dodawania zdjęć do galerii produktów lub realizacji. W tej kwestii o wiele łatwiejszy w obsłudze zwłaszcza na pierwszy rzut oka wydaje się być wordpress, który jako system blogowy jest bardzo intuicyjny nawet dla początkujących użytkowników. Joomla początkowo może nieco wystraszyć zwłaszcza przy pierwszym logowaniu, gdy naszym oczom ukaże się liczne opcje, które w gruncie rzeczy nie będą nam potrzebne w trakcie aktualizacji strony www. Po dłuższym zapoznaniu oba systemy okazują się równie proste w obsłudze, a aktualizacja treści ogranicza się do stworzenia postu w odpowiedniej kategorii w przypadku WordPressa oraz dodania artykułu w przypadku Joomli.
Porównując poziom skomplikowania obsługi na starcie strony www minimalną przewagę zyskuje WordPress, jednak po paru dniach użytkowania śmiało można by orzec remis.
WordPress vs Joomla 3:3
Kolejnym kryterium jakie jest ważne w momencie wyboru systemu zarządzania treścią jest możliwość aktualizacji systemu oraz zainstalowanych dodatków, co uchroni stronę www przed ewentualnym atakami hakerskimi lub też błędnym działaniem. Do niedawna WordPress deklasował Joomlę, która jeszcze w wersji 1.5 nie oferowała jakiejkolwiek automatycznej aktualizacji, a w wersji 2.5 ograniczała się do aktualizacji samego CMS’a. Aktualna wersja Joomli, czyli 3.5 podobnie jak WordPress pozwala na szybką aktualizację on-line zarówno samego systemu jak i większości dodatków. Oba systemy powiadamiają także o pojawieniu się nowszej wersji, jednak w przypadku WordPressa zrobioną krok na przód i system aktualizuje się samoczynnie. Jest to spore ułatwienie, zwłaszcza dla mniej wtajemniczonych użytkowników, którzy nie potrafiliby sami aktualizować CMS’a, a tak dzięki pełnemu automatyzmowi zawsze będą dysponować najnowszą wersją WordPressa.
WordPress vs Joomla 4:3
Sama strona www w dzisiejszych czasach nie zapewnia odpowiedniej promocji, dlatego równie ważna co łatwość budowy i aktualizacji serwisu jest jego promocja. W obecnych czasach coraz więcej firm stawia na pozycjonowanie, dlatego budowana firmowa strona www musi być maksymalnie zoptymalizowana pod różnymi względami.
W przypadku pozycjonowania bardzo ważnym elementem jest szybkość działania strony www, na którą składa optymalizacja skryptów, arkuszy stylów, grafik, kodu html, ilość generowanych zapytań oraz czas odpowiedzi serwera, a także możliwość kompresji kodu strony oraz przechowywania jej elementów w pamięci tymczasowej. W porównaniu obu CMS’ów bierzemy pod uwagę podstawowe szablony, które są domyślnie zainstalowane.
W Google PageSpeed Insights przed jakąkolwiek konfiguracją oba systemy uzyskują identyczne wyniki w okolicach 70 pkt. W Joomli w domyślnych ustawieniach możemy włączyć możliwość przechowywania plików w pamięci cache, a także kompresję strony www, co zwiększa wynika o kilka punktów. WordPress te same opcje uzyskuje dopiero po zmianach w pliku htacess oraz instalacji dodatków do zarządzania pamięcią cache. Oba CMS’y można zoptymalizować w 100% dodając do nich dodatek JCH Optimize Pro, który pozwala uzyskać 100pkt w teście Google.
Jak widać oba systemy są porównywalne pod względem szybkości działania, jednak mały plus można postawić przy Joomli, ponieważ ona w przeciwności do WordPressa już na starcie posiada możliwość użycia pamięci cache, czy kompresji kodu strony.
WordPress vs Joomla 5:4.5
Ostatnim kryterium pod jaki porównamy oba systemy zarządzania treścią jest możliwość ich optymalizacji systemu pod wyszukiwarki internetowe.
Oba system zarządzania treścią wyposażone są w mechanizm prostych linków, które są przyjazne dla wyszukiwarek internetowych. Dodatkowo w Joomli istnieje możliwość włączenia adresów z przyrostkami html oraz zamiany adresów z polskimi znakami na adres w Unicodzie.
CMS Joomla domyślnie posiada możliwość dodania indywidualnych metatagów do podstron oraz pozycji w menu, a także ustawienia czy dane elementy mają być indeksowane przez roboty. Worpdress w tej materii jest nieco ograniczony, ponieważ nie posiada tego typu rozwiązań. Dopiero doinstalowanie jednego z wielu dodatków SEO umożliwia tego typu modyfikacje.
W tym porównaniu minimalnie lepiej wypada Joomla, która już na starcie posiada wiele opcji, które w WordPressie dostępne są dopiero po instalacji dodatków.
WordPress vs Joomla 5:5
W teście porównawczym żaden CMS nie zdobył znaczącej przewagi nad przeciwnikiem, dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie samodzielne prztestowanie obu systemów i wybór tego CMS’a, który będzie dla nas bardziej przyjazny w obsłudze. Jeśli indywidualne predyspozycje nie pozwolą dokonać wyboru pomiędzy CMS Joomla, a WordPressem, wówczas najlepiej dokonać analizy przeznaczenia i do małych, firmowych stron www wybrać WordPressa, a do bardziej profesjonalnych, zaawansowanych rozwiązań Joomlę.
Wordpress to obecnie najpopularniejszy system zarządzania treścią w Polsce, którego udziały w rynku stron internetowych…
Wordperss to najpopularniejszy w Polsce i na świecie system zarządzania treścią, którego podstawowym przeznaczeniem była…
Rozpoczynając swoją przygodę z Internetem wiele firm chce by ich strona internetowa wyświetlała się w…
Polityk to zawód w którym rozpoznawalność jest kluczem do sukcesu, dlatego ubiegając się o mandat…
Wykonując pozycjonowanie strony internetowej na własną rękę trzeba szukać wielu alternatyw na pozyskanie wartościowych linków.…
Obecnie na efekty pozycjonowania składa się wiele czynników, jednym z nich są wartościowe linki prowadzące…