Jeszcze kilka lat temu mało która firma posiadała mobilną, czy też responsywną stronę internetową. Prawdziwy przełom nastąpi w 2015 roku, kiedy to ze względu na wymogi wprowadzone przez najpopularniejszą w Polsce i na świecie wyszukiwarkę Google posiadanie takiej wersji strony stało się obowiązkiem. Brak mobilnej lub responsywnej strony internetowej (RWD) obecnie kończy się wykluczeniem danej strony z indeksu mobilnej wersji wyszukiwarki Google, a co za tym idzie zmniejszenie liczby odwiedzin oraz potencjalnych klientów

Restrykcje Google to nie jedyny impuls, który sprawi że firmy zaczęły inwestować w mobilne wersje swoich stron. Kolejnym ważny czynnikiem był wzrost odwiedzin użytkowników Internetu z urządzeń mobilnych, do którego doprowadziła większa popularyzacja smartfonów oraz tabletów. Obecnie już prawie 25% odwiedzin stron internetowych stanowią wejścia z urządzeń mobilnych.

Responsywne strony www, czy wersja mobilna?

Rosnący udział w rynku mobilnej technologi sprawił że właściciele firm coraz chętniej zaczęli inwestować w mobilne strony www.  W sieci pojawiły się także strony www wykonane w oparciu o technologię RWD (Responsive Web Design), czyli strony dostosowujące się do ekranu urządzenia na jakim są wyświetlane. Strony te zaczęły stanowić sporą konkurencję dla typowych wersji mobilnych, głównie ze względu na brak konieczności budowy i utrzymanie oddzielnego serwisu (zazwyczaj dostępnego pod adresem m.domena), ale także inne zalety, takie jak:

Łatwa aktualizacja

Responsywne strony www to nie tylko ograniczenie kosztów, ale także spora oszczędność czasu, ponieważ za jednym razem aktualizujemy wszystkie wersje serwisu, bez konieczności dwukrotnego dodawania tych samych informacji w mobilnej i tradycyjnej wersji serwisu.

Prostsze i tańsze pozycjonowanie

Dodatkowym plusem RWD jest także fakt że strony wykonane w tej technologi są łatwiejsze i tańsze w pozycjonowaniu, ponieważ optymalizacja oraz inne działania takie jak choćby pozyskiwanie linków, ograniczają się do jednego, a nie dwóch stron.

100% dostępność

Mobilne wersje serwisów internetowych dostosowywane są głównie pod smartfony oraz tablety, co w przypadku coraz większej ilości urządzeń o zróżnicowanych wielkościach ekranu oraz rozdzielczościach jest nie wystarczające. Responsywne strony www gwarantują dostępność na wszystkich urządzeniach bez względu na rozdzielczość ekranu.

Wady RWD

Dłuższe testy i trudniejsza budwa responsywnych stron www

Oczywiście RWD niesie ze sobą także minusy, jednym z nich jest konieczność testów strony pod różnymi urządzeniami oraz rozdzielczościami, a także obowiązek dostosowania grafik, tak aby wyglądały poprawnie zarówno na dużym monitorze z rozdzielczością full hd, jak i smartfonie o przekątnej ekranu 3,5″, co wydłuża i utrudnia realizację tego serwisu. Budowa mobilnej strony www oraz tradycyjnej wersji jest o wiele prostsza, co jest jedyną przewagą oddzielnej wersji mobilnej na RWD.

Mimo wszystkich ograniczeń i wymogów responsywne strony www powoli wypierają mobilne witryny, które obecnie wykorzystywane są głównie w dużych portalach. W przypadku firmowych stron www zarówno dużych przedsiębiorstw z Warszawy, jak i mały stron lokalnych producentów i usługodawców w 90% przypadków stosowane są strony RWD, które są zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż oddzielne, mobilne wersje serwisów.

Brak komentarzy.